سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از اول تا به امروز - وبسایت پایگاه مجیدی

پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی به‌رهبری امام خمینی(ره) و تولد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار ارتش ، حضرت امام (ره) با دوراندیشی خاص خود، ضرورت آموزش و سازماندهی عمومی همه مردم در قالب ارتش بیست میلیونی را برای مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمنان انقلاب مطرح کردند......
پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی به‌رهبری امام خمینی(ره) و تولد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار ارتش ، حضرت امام (ره) با دوراندیشی خاص خود، ضرورت آموزش و سازماندهی عمومی همه مردم در قالب ارتش بیست میلیونی را برای مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمنان انقلاب مطرح کردند.

امام (ره) که با اعتماد به توانایی‌های سپاه، ارتش و کمیته انقلاب اسلامی آمادگی و حضور مقتدرانه مردم در عرصه‌های دفاع از انقلاب را برای ایران اسلامی ضرورتی اجتناب ناپذیر می‌دانستند، در پنجم آذرماه ? ?????فرمان تشکیل ارتش بیست میلیونی ( بسیج مستضعفان) را صادر فرمودند.

پس از صدور فرمان امام ، ابتدا " سازمان بسیج ملی " برای آموزش و سازماندهی عمومی مردم و مقابله با تهدیدات دشمنان ایجاد شد و سپس در دی ماه سال ? ،?????جای خود را به " واحد بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی " داد.

" نیروی مقاومت بسیج " در سال ? ?????با ابلاغ فرمانده معظم کل قوا، مسوولیت جذب، آموزش و سازماندهی آحاد مردم را به عهده گرفت.

کلمه بسیج در لغت دارای تعاریف گوناگونی است که ازآن جمله در فرهنگ‌های " معین " ، " دهخدا " و "عمید" ، این واژه به معانی همچون " عزم و اراده آماده ساختن نیروی نظامی یک کشور برای جنگ ، آماده سفر شدن ، اسباب و سازمان آمده است.

یکی از کامل‌ترین تعاریف از بسیج را حضرت آیت الله‌خامنه‌ای، مقام معظم رهبری ارائه فرمودند.

ایشان در تعریف بسیج گفته‌اند:بسیج عبارت است از مجموعه‌ای که در آن پاکترین انسان ها، فداکارترین و آماده به‌کارترین جوانان کشور در راه اهداف متعالی این ملت و برای به کمال و به خوشبختی رساندن این مردم جمع شده‌اند .

همچنین فرمانده کل قوا در تعریف دیگری می‌فرمایند:بسیج یعنی حضور ناشی از ایمان و اخلاص و انگیزه دینی و ایمان صادقانه در هر میدانی که انسان احساس می‌کند کارآیی و توانایی حضور در آن میدان را دارا است. این معنای بسیج است.

با این تعاریف، نیروی مقاومت بسیج با هدف ایجاد توانایی‌های لازم در تمامی افراد معتقد به قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی به منظور دفاع از کشور، نظام جمهوری اسلامی و نیز کمک به مردم به هنگام بروز بلایا و حوادث غیرمترقبه با هماهنگی مراجع ذیربط تشکیل شده است.

اهمیت و ضرورت وجودی نیروی مقاومت بسیج به طور خلاصه این است که ایران با وجود منابع و دارایی‌های ارزشمند همواره مورد طمع دشمنان بوده است و با پیروزی انقلاب اسلامی و کوتاه شدن دست مستکبرین از منابع عظیم ایران ، دشمنی دشمنان افزایش یافته است.

در این راستا بایستی آحاد مردم از طریق آموزش و تمرین ، آمادگی دفاعی لازم را کسب کرده،در قالب یک سازمان وسیع مردمی به نام بسیج سازماندهی شوند تا در مواقع لزوم همچون صاعقه بر سر دشمنان خارجی و عوامل داخلی آنها فرود آیند تا نه تنها دشمنان امکان تجاوز به ایران اسلامی را نداشته باشند، بلکه فکر آن را هم نکنند.

در حال حاضر، با گذشت ? ???سال سابقه درخشان و حضور مقتدرانه ، بسیج در همه عرصه‌ها گره گشای بسیاری از مشکلات عمده کشور بوده است.

حضور حماسی بسیجیان در طول هشت سال دفاع مقدس، برگ زرینی است که در کارنامه این نهاد انقلابی و مردمی که در تاریخ ایران اسلامی بی‌سابقه بوده است.

هم اکنون نیز نیروی مقاومت بسیج وظایفی همچون جذب ، آموزش و سازماندهی اعضای بسیج ، حفظ ، انسجام و ارتقای روحیه بسیجیان ، دفاع محلی و مقاومت مردمی و همکاری با سازمان‌های آموزشی ، سازندگی و بهداشتی کشور را بر عهده دارد.

بر همین اساس عرصه‌های عمده فعالیت بسیجیان شامل دفاع در برابر تهاجم بیگانگان ، حفظ امنیت داخلی، سازندگی ، فرهنگی و اجتماعی ، علمی و امداد و نجات است.

نیروی مقاومت بسیج تا به امروز نیز با تشکیل سازمان‌هایی همچون بسیج دانش‌آموزی ، بسیج دانشجویی ، بسیج فرهنگیان ، بسیج اساتید ، بسیج سازندگی و غیره در عرصه‌های مختلف سازندگی ، عمرانی ، بهداشتی و درمانی و دیگر زمینه‌ها همواره فعال و کوشا بوده و ایران مدیون خدمات ارزشمند میلیون ها بسیجی در سراسر میهن اسلامی است

نوشته شده توسط : احمد منصوری

نظرات دیگران [ نظر]


وبسایت پایگاه مقاومت شهید مجیدی:


بازدیدهای امروز:
0 بازدید
بازدیدهای دیروز:
6 بازدید
مجموع بازدیدها:
44509 بازدید

حوزه شهید علیرضا آرمات


پست الکترونیک
پارسی بلاگ
درباره من


: درباره خودم :
<*آنان که بر راه خدا آمدند رستگار شدند و آنان که از این راه گمراه شدند نابود گشتند. بیایید با هم این راه را کامل بپیماییم*> از اول تا به امروز - وبسایت پایگاه مجیدی
<*پایگاه مقاومت شهید مجیدی*>